Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede is met vier zalen en een concertzaal, verdeeld over vier locaties in Enschede, de grootste aanbieder van theatervoorstellingen en concerten in Oost-Nederland. Het veelzijdige theater- en muziekaanbod in het Wilminktheater, de toonaangevende concerten in het Muziekcentrum, de sfeervolle voorstellingen en concerten in de Grote Kerk en veelzijdig cabaret, kleinkunst en jeugdtheater in De Kleine Willem, bepalen het culturele gezicht van Enschede. Wij spraken voor deze klantcase met Marco Rouw – Manager Productie bij het Wilmink Theater. Als Manager Productie is Marco verantwoordelijk voor alle operationele takken binnen het bedrijf. Hij beschrijft het zelf als ‘’De mooiste afdeling’’ en is daarbij verantwoordelijk voor de theater technische dienst voor de voorstellingen, horeca, sales, facilitaire dienst (hier valt Xelion ook onder) en het maken van eigen producties
Marco geeft aan dat het voor de organisatie in 2016 tijd was om een nieuwe telefonieomgeving te gaan implementeren. Daarbij was er de wens om niet opnieuw een traditionele telefooncentrale aan te schaffen, maar echt een cloud communicatieoplossing, zoals Xelion. We hebben hiervoor ook bij soortgelijke aanbieders geïnformeerd, maar tijdens de demonstratie van de mogelijkheden die Xelion biedt, bleek al snel dat dit 1 op 1 aansloot op de wensen van het Wilmink Theater. Bovendien zou het investeringsbedrag veel minder groot zijn, dan wanneer er een nieuwe fysieke telefooncentrale opgebouwd had moeten worden. Daarnaast is optimale bereikbaarheid ook één van de aspecten die voor het theater erg belangrijk zijn. Binnen de afdeling van Marco heeft iedereen een zakelijk mobiel abonnement, maar ook een Xelion intern nummer. Hierdoor komen de inkomende telefoongesprekken allemaal op dezelfde telefoon uit. Op deze manier kan er altijd doorgewerkt worden of je nu op kantoor bent of juist onderweg naar een afspraak.
“Ons centrale telefoonnummer komt binnen bij de receptie, en onze receptioniste kan vervolgens schakelen met de verschillende nummers”, vertelt Marco. ‘’Wij doen de telefonie niet alleen voor onze eigen organisatie. Het is met de Xelion-omgeving dan ook mogelijk om ook voor andere organisaties de dienstverlening te verzorgen.’’ Hierbij wordt er o.a. gebruik gemaakt van de handige koppeling tussen Afas en Xelion. Op deze manier komen de actuele klantgegevens voor de salesafdeling gemakkelijk naar voren in het Afas systeem, waardoor de accountmanager alweer een stapje vóór heeft, als het gaat om professionaliteit en klantbeleving. Er kan zodoende op een actuele basis gecorrespondeerd worden met onze relaties.
Op dit moment is het theater bezig om de gehele ICT-afdeling te vernieuwen, waarbij iedereen uiteindelijk een eigen laptop en toestel krijgt. Daardoor kan er straks ook beter vanuit huis kan worden gewerkt. Marco:’ ‘’Het Wilminktheater neemt Xelion af via Sollie en middels trainingen worden de vele mogelijkheden van de Xelion softphone extra onder de aandacht gebracht, zodat ons personeel steeds meer profijt uit Xelion haalt.’’ Het doel van Marco hierbij is om qua communicatie, ook in een thuisomgeving, het gevoel te geven alsof je op kantoor bent.
‘’De zoektocht naar een communicatieoplossing heeft voor ons opgeleverd dat we verder konden kijken dan alleen naar een standaard telefooncentrale. Altijd en overal bereikbaar zijn, was daarbij voor ons doorslaggevend, naast natuurlijk het investeringsbedrag wat niet langer meer nodig was.’’
Marco Rouw
Manager Productie | Wilminktheater