VoIP staat voor Voice-over-Internet-Protocol en dat betekent in de praktijk “bellen over een computernetwerk zoals internet”. Bij gebruik van VoIP is niet langer een analoge lijn (PSTN) of digitale telefoonlijn (ISDN) nodig en kan naast spraak ook andere digitale informatie worden meegezonden. VoIP wordt ook wel IP-telefonie of internettelefonie genoemd.
Voor het tot stand brengen van de spraakverbinding voor VoIP telefonie is het SIP Protocol nodig. SIP is een protocol om multimediacommunicatie (audio-, video- en andere datacommunicatie) mogelijk te maken.
Een SIP-trunk is een telefoondienst op basis van VoIP. Een SIP-trunk kent altijd een vooraf toegewezen aantal kanalen. Het aantal kanalen bepaalt het maximale aantal gelijktijdige gesprekken dat gevoerd kan worden over de trunk. De maandelijkse kosten van de SIP-trunk zijn gebaseerd op het aantal ingestelde kanalen.
Op een SIP-trunk kunnen één of meerdere telefoonnummers actief zijn. De SIP-trunk zelf kan weer gekoppeld worden met een apparaat dat overweg kan met het VoIP protocol. Bijvoorbeeld uw bestaande centrale (als deze geschikt is of -kan worden gemaakt voor VoIP).
Een SIP-trunk kan in diverse scenario’s worden ingezet:
Alle nummers op een SIP-trunk kunnen afzonderlijk worden doorgeschakeld naar een unieke bestemming. Dit kan worden ingericht d.m.v. het instellen van “doorschakelgroepen”. Elke doorschakelgroep kent een ingestelde bestemming. Daarnaast kan worden aangegeven wanneer de doorschakeling actief moet zijn.
De “doorschakelgroepen” kunnen worden toegekend aan een nummer op de SIP-trunk. Zo kan er per nummer op de trunk een aparte bestemming worden gekoppeld.
Elke SIP trunk kent daarnaast een “standaard doorschakelgroep”. Hier kan een bestemming worden ingevuld en worden aangegeven dat deze doorschakeling automatisch actief moet worden als de trunk offline is. Zo kan een SIP-trunk bij bijvoorbeeld een internet- of PBX storing op klantlocatie automatisch worden doorgeschakeld naar de ingestelde bestemming zodat inkomende bereikbaarheid altijd gegarandeerd is.
Wij helpen u graag om de (on)mogelijkheden van VoIP / SIP voor uw situatie in kaart te brengen.