25 jaar Sollie: de buiten- en binnendienst van COKZ vertrouwen op de telecom

Sollie bestaat inmiddels 25 jaar en daar zijn we natuurlijk allemaal trots op. Maar wie kan er nou beter vertellen wat wij voor onze klanten betekenen, dan de klant zelf? We vroegen het aan Steven van de Meent van Stichting Controle Orgaan Kwaliteit Zaken (COKZ). “We worden door de servicedesk gebeld als iemand over de databundel dreigt te gaan.”

Steven van de Meent is manager toezicht en controle bij het COKZ. Deze semi-overheidsorganisatie houdt toezicht op het naleven van Nederlandse en Europese wetgeving voor  pluimvee(vlees), eieren en zuivel(producten). “We hebben een kantoor in Leusden, waar onze binnendienst werkt. Dat is ongeveer de helft van de organisatie; de andere helft is de buitendienst. De inspecteurs werken in heel Nederland, met hun eigen huis als uitvalsbasis. Controles voeren ze in de regel in het buitengebied uit, omdat agrariërs daar zitten. Bij onze vorige telefonieprovider was het bereik van hun mobiele telefoons slecht. Daarom hebben we eind 2018 voor het netwerk van KPN gekozen, vanwege de beste dekking. En via KPN kwamen we uit bij Sollie”, legt Steven uit.

Oproepen verdelen via Xelion

Sollie is niet alleen verantwoordelijk voor de mobiele telefonie, vertelt Steven. “In de tijd dat ik in contact kwam met Sollie, stonden we op het punt om te verhuizen naar een ander pand. Het was logisch om hen ook voor de internetverbinding te vragen en de vaste telefonie.” Zowel de vaste-, als mobiele telefonie verlopen via hetzelfde systeem: Xelion. Eén van de voordelen hiervan is dat mensen een specifiek team kunnen bellen, waarna de oproep binnenkomt bij de leden daarvan. Steven gaat verder: “Dan gaat het om teams van zo’n zes tot tien mensen; zeven teams in totaal. Qua buitendienst moet je denken aan bijvoorbeeld pluimvee- en fabrieksinspecteurs. Als een klant het team belt, krijgt hij het eerste teamlid te spreken dat de telefoon opneemt.”

Zo’n oplossing als Xelion past bij COKZ, dat openstaat voor innovatie. Zo spreekt Steven vóór het interview nog even met ons, over hoe de organisatie aan het kijken is naar de mogelijkheden van AI. Is het bijvoorbeeld mogelijk om via Microsoft 365 Copilot, inspecteurs ter plekke te voorzien van relevante informatie? “Dan kun je gewoon via tooling het juiste stukje wettekst vinden, tijdens je inspectie. Dat zou ideaal zijn.” Het is dan ook niet verrassend dat Steven en zijn collega’s openstaan voor uitleg. “De servicedesk lost niet alleen problemen op, maar legt ons ook uit hoe we relatief kleine problemen zelf kunnen verhelpen. We kunnen dus steeds meer zelf en daar zijn we heel blij mee.”

Transparante kosten

Steven is naar eigen zeggen “negen van de tien keer heel tevreden” over de dienstverlening. Er zijn zelden problemen. Steven: “En die tiende keer, als zich dan eventueel toch iets bijzonders voordoet, bel ik Sollie op en wordt het geregeld. Het gaat dus echt goed. We draaien ook heel stabiel. Als er al een verstoring is, dan kan Sollie daar vaak niets aan doen, maar ligt dat aan het knooppunt voor de internetverbinding. Petje af trouwens voor de serviceafdeling, hoe snel die problemen oplost. We worden zelfs proactief gebeld als iemand over de gedeelde databundel dreigt te gaan.” Lachend: “Dan passen we de instellingen van die medewerker aan en dan gaat dat weer een tijdje goed.”

Ook het regelen van abonnementen gaat gemakkelijk, mede dankzij het recent ingevoerde klantenportaal. “Komt er een nieuwe medewerker bij of gaat er eentje weg? Dan wordt dat keurig in de administratie geregeld. In het portaal kunnen we bovendien heel specifiek zien wat de kosten zijn, op detailniveau. Dat is allemaal heel transparant.” Ook dat is natuurlijk een vorm van service.

Ook niet onbelangrijk: goed in feesten organiseren

Tot slot: het jubileum van Sollie wordt gevierd met de slogan ‘25 jaar sterk verbonden’. Heeft Steven daar nog gedachten over? Hij vertelt met een grote grijns: “Behalve in telecomdiensten, is Sollie ook heel goed in feesten organiseren. Ik ben er nu twee keer geweest. Laat het volgende feest maar komen!”

Wil je meer weten over onze dienstverlening? Hier vind je meer informatie.

 

Sollie