“Het was niet de vraag óf ik ooit een onderneming zou starten, maar wanneer. Precies 25 jaar geleden dus,” vertelt Mark Sollie, eigenaar van Sollie. De naam doet het misschien al vermoeden. Maar hoe is het afgelopen kwarteeuw verlopen?
We spreken met Mark over 25 jaar Sollie en nemen je mee van 1999 naar 2024, langs alle ontwikkelingen, uitdagingen én successen.
Laten we teruggaan naar het begin; het allereerste begin zelfs. Mark is niet direct als ondernemer begonnen. Eerst werkte hij namelijk zo’n tien jaar in loondienst, altijd in de telecomsector. “Wanneer mijn vader vroeger op zakenreis ging, nam hij altijd een souvenir mee voor de kinderen. Zo kwam ik aan mijn eerste walkie-talkie.” Mark vervolgt: “Ik herinner het me nog als de dag van gisteren, hoe magisch ik het vond. Dat je een huizenblok verderop kon staan en dat je stem dan draadloos werd verzonden naar de andere walkie-talkie. Daar begon mijn fascinatie voor telecom en elektronica!”
Op een gegeven moment was, na al die jaren loondienst, het juiste moment daar om een eigen onderneming te starten. De bouwstenen: opgedane ervaring in het bedrijfsleven, expertise binnen de ICT, en een goed idee. “Het viel me op dat er in de telecom- en installatiewereld vaak losse projecten werden uitgevoerd, met dus ook eenmalige facturatiemomenten. Toen in de jaren negentig carrier preselection (CPS) werd gelanceerd, kon je ook verdienen aan maandelijks gebruik. Dat werd mijn eerste focus, met als missie dat bedrijven goedkoper konden bellen,” vertelt een enthousiaste Mark.
“De technische kant van ICT is altijd een hobby geweest, maar ondernemen vind ik nóg boeiender.”
De firma Sollie werd een feit. Eerst met alleen Mark, toen een eerste medewerker, een eerste huurpand, en daarna zelfs een eigen pand. Mark: “Dat was een hele grote stap, het eigen pand. Maar ook een belangrijke mijlpaal voor de verdere ontwikkeling van de onderneming. Want door deze investering was er ruimte voor nog meer groei.” Ook na een kwarteeuw blijft Sollie in beweging. Zo werd het jubileum gevierd met een mooi relatie-evenement, waar ook de nieuwe huisstijl en de pay-off ‘Sterk verbonden’ werden gelanceerd.
En dit zijn slechts een paar van de mooie mijlpalen die Sollie hebben gemaakt tot wat het nu is. “Eigenlijk is de samenvatting van al deze ontwikkelingen dat het een combinatie is van visie, ontwikkeling, en het experimenteren met eigen platformen. Maar bovenal: de juiste mensen om je heen hebben. Want als team onderling zijn we zeer sterk verbonden. Je doet het echt met een hele mooie club mensen. En deze collega’s zijn enorm betrokken bij Sollie. Ze krijgen de ruimte om zichzelf, maar ook de onderneming verder te ontwikkelen. Zo blijven we gestaag groeien,” vertelt Mark trots. Deze mooie mijlpaal heeft het Sollie-team dan ook samen gevierd, met een personeelsuitje naar Barcelona.
“Het succes van Sollie komt voort uit visie, innovatie en de kracht van een betrokken team.”
Waren er dan geen uitdagingen de afgelopen 25 jaar? Natuurlijk wel. “Maar die zetten we om in kracht. Denk aan leveranciers die in zwaar weer kwamen, met impact op onze business. Of partners die niet langer de servicegraad boden die wij belangrijk vinden. Dit soort gebeurtenissen deden ons beseffen: ‘misschien moeten we het zelf wel gaan doen’. En dat heeft ons ertoe bewogen om onze eigen netwerken te bouwen. Bellen via het internet, maar ook onze eigen verbindingen creëren. Dan doen we het volgens onze eigen standaard, met onze eigen service. Moet er om 03.00 uur ergens aan gesleuteld worden? Dan kan dat. Zo hebben we de regie gepakt over onze eigen producten en diensten. Dus uitdagingen, hoe lastig die soms ook waren, hebben ons uiteindelijk alleen maar sterker gemaakt. En uniek in de branche.”
De toekomst kunnen we natuurlijk niet voorspellen, maar we werpen samen met Mark wel een blik vooruit. “Het is altijd onze ambitie geweest om gestaag verder te groeien en dat blijven we de komende jaren ook doen. Stabiel blijven in een markt waarin je overname na overname ziet.” Mark vertelt verder: “Bij Sollie zijn we er trots op dat we nog altijd privately owned zijn en dat zie je ook terug in ons DNA. Gezamenlijk hebben we de drive om verwachtingen te overtreffen. We hebben passie voor ons vak en leggen de nadruk op de S van Service in plaats van Sales. Dit alles doen we samen met ons betrokken team van experts, waarop we al jaren mogen bouwen. Wijzelf én onze klanten. Want groei komt voort uit samenwerken. Samen zijn we sterk verbonden.”